Μεγαλιθικά και Βραχογραφίες

 

Ο μεγαλιθισμός είναι ένα φαινόμενο του προϊστορικού πολιτισμού, που κατακλύζει τις ανθρώπινες φαντασιώσεις, οι οποίες δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη μυστηριακή αύρα, που τον περιβάλλει. Η εξάπλωσή του είναι, ωστόσο, τεράστια, και είναι αδύνατο να αποδοθεί σε μία μόνο περιοχή. [...]

Οι μεγαλιθικές κατασκευές εντοπίζονται για πρώτη φορά στην Ατλαντική Ευρώπη, προς τα μέσα της 5ης χιλιετίας π.κ.χ., κατασκευασμένες από τους αγροτικούς πληθυσμούς της Νεολιθικής εποχής. Το φαινόμενο αυτό χαρακτηρίζεται από την κατασκευή και διάδοση μνημείων συλλογικής ταφής, τα οποία χρησίμευαν επίσης ως κέντρο σύνθετων τελετουργιών που συνδέονται αφ' ενός με την τήρηση του ετήσιου κύκλου του ήλιου και των αστεριών, θεμελιωδών για τη γεωργία, και αφ' ετέρου με τη λατρεία του θανάτου (μεταθανάτια «τύχη»). [...]

Η πρώτη γεωργική τοποθεσία στην Ευρώπη προσδιορίζεται γεωγραφικά γύρω από την περιοχή της οροσειράς του Αίμου, όπου σήμερα αποκαλείται Βαλκάνια. Στον γεωγραφικό χώρο της απέραντης Θράκης αναπτύχθηκε από την 7η χιλιετία ο πολιτισμός που είναι γνωστός με την ονομασία Βαλκανική Νεολιθική. Αυτός ο πολιτισμός όπως δείχνουν τα επίσημα αρχαιολογικά δεδομένα, φαίνεται πως ήταν η μήτρα των πρώτων γλωσσών (γνωστή ως «πρωτοβαλκανική» γραφή). [...]

       Σπηλαιο-ταμιευτήρας ομβρίων στον Σκώλο Κοτυλαίων και βραχογραφία μαργαρίτας [3]

Η μεγαλιθική κληρονομιά, στη γεωμορφολογική της φυσιογνωμία μεταξύ φυσικών και τεχνιτών κατασκευών, χάρη στην ταυτοποίηση αρκετών λίθινων μνημειακών κατασκευών, μεμονωμένων ή με λίθινα συμφραζόμενα, μέχρι σήμερα αγνοήθηκε ή υποβιβάστηκε, από την περίεργη υποκειμενικότητα, τον αποκλεισμό και την ένοχη σιωπή της επιστημονικής έρευνας, συγκεκριμένων αρχαιολογικών και πανεπιστημιακών κύκλων.


Βραχογλυφικό καρδιόσχημου προσώπου στην Σκάλα Κοτυλαίων με εμφανή άνωθεν μαργαρίτα και μέλισσα [2]

Έτσι λοιπόν το «κυνήγι» της μεγαλιθικής έρευνας στη Θράκη και γενικότερα στον Ελλαδικό χώρο είναι μοναχικό και δύσκολο λόγω ανυπαρξίας σχετικών αναφορών και βιβλιογραφικών πηγών. Ειδικά για έναν ερασιτέχνη ερευνητή, η ερμηνεία και η σημασιολόγηση της ανθρώπινης παρέμβασης στο φυσικό τοπίο αποτελεί μια τολμηρή προσέγγιση. [1]


Πηγές

[1] ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

[2] https://eviaplan.blogspot.com/2022/01/archaio-vrachoglyfiko-isimerias-Skalas-Kotylaion.html

[3] https://eviaplan.blogspot.com/2022/01/iero-koryfis-Skolou-Kotylaion.html









Σχόλια