Αναβολή στην αλλαγή του έτους

 




Στο φαράγγι του Εφταού ή Καρυάς Κοτυλαίων βρίσκεται το λατρευτικό σπήλαιο του Αγιασμού. [1]

Μέχρι τις ημέρες μας διατηρείται το έθιμο του προσκυνήματος στο σπήλαιο αυτό την 1η Αυγούστου. Σύμφωνα με πανάρχαιες παραδόσεις οι προσκυνητές πρέπει να βρίσκονται στο σπήλαιο με την ανατολή του ηλίου, (αποδίδοντας χαιρετισμό στον ήλιο, μας θυμίζει πρακτική της yoga – ζυγού) για να παραλάβουν αγιασμό από τα σταλάγματα που έχουν μαζευτεί σε κοιλότητες. Με αυτόν έρραιναν τα σπίτια, τις καλλιέργειες και τα κοπάδια τους. [2], [3].

Το προσκύνημα αυτό γινόταν μετά το θερινό ηλιοστάσιο, την αλλαγή του ημερολογιακού έτους για την περιοχή μας δηλαδή, όπως γίνεται αντίστοιχα ο αγιασμός των Θεοφανίων. Μην ξεχνάμε ότι κάθε τόπος είχε ξεχωριστό ημερολόγιο και ώρα, με την αλλαγή του έτους να πραγματοποιείται σε ηλιοστάσιο ή ισημερία. Σημειώνεται ότι η 1η Αυγούστου αποτελεί την μέση της διαδρομής μεταξύ θερινού ηλιοστασίου και φθινοπωρινής ισημερίας. Αντίστοιχα και 1η Μαΐου μεταξύ εαρινής ισημερίας και θερινού ηλιοστασίου [5].


Εφταός, με ένα από τα επτά πλατάνια

Στις μέρες μας, παράδειγμα επιβίωσης της παράδοσης αλλαγής έτους την φθινοπωρινή ισημερία αποτελεί η έναρξη του σχολικού - ακαδημαϊκού έτους τον Σεπτέμβριο. (septem ο έβδομος μήνας του ρωμαϊκού ημερολογίου).

Η αρχή του νέου έτους, που επί Αλεξανδρινών ήταν η 1η Σεπτεμβρίου («πρώτη της Ινδίκτου«), εξακολουθεί καί σήμερα να είναι η αρχή του νέου έτους γιά τα σχολεία καί την Εκκλησία. (Τουλάχιστον την Ορθόδοξη, τουλάχιστον εδώ την Ελλαδική – αν όχι καί γιά τα πατριαρχεία.) [6]

Επομένως εορτάζοντας την ολοκλήρωση μια περιστροφής του πλανήτη μας γύρω από το μητρικό άστρο του γαλαξία μας, τον Ήλιο δηλαδή, ας προβληματιστούμε μήπως κάποιοι μας επέβαλαν να το κάνουμε την 1η Ιανουαρίου.


 Την 1η Αυγούστου εορτάζουν και οι Κέλτες την Λούγκνασαντ (Lughnasadhτην αρχή της συγκομιδής, σχεδόν στο μεσοδιάστημα μεταξύ θερινού ηλιοστασίου και φθινοπωρινής ισημερίας. Με θρησκευτικές τελετές, αθλητικούς αγώνες , ενώ γίνονταν προσφορές σε φρούτα, θυσία ταύρου σε κορυφή λόφων ή βουνών.[4]


[1] Ο Εφταός, που συναντάται σε χάρτες και ως Οχταός, περιγράφει την τοποθεσία με επτά ή οκτώ πλατάνους, οι οποίοι βρίσκονταν σε κυκλική διάταξη, σχηματίζοντας έτσι ένα ναό της φύσης.  Επομένως έχουμε να κάνουμε με τοποθεσία λατρείας δένδρων. Περισσότερα για την δενδρολατρεία στο ΑΡΧΕΙΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

[2] andronianoi.gr Ιούλιος Αύγουστος 2003

[3] https://eviaplan.blogspot.com/2021/12/blog-post.html

[4] https://www.meanwhileinireland.com/eight-important-sacred-celtic-holidays/

[5] http://www.arxeion-politismou.gr/2022/05/anamma-fotias-Irlandias.html?spref=fb

[6] https://ergdhmerg.wordpress.com/2024/06/22/%ce%bd%ce%b1%cf%84%ce%bf-%ce%b5%ce%bd%ce%b1%ce%bd%cf%84%ce%af%ce%bf%ce%bd-%cf%81%cf%89%cf%83%cf%83%ce%af%ce%b1%cf%82/


https://www.vimaorthodoxias.gr/theologikos-logos-diafora/ti-simainei-i-indiktos-pos-kathierothike-i-1i-septemvrioy-os-archi-toy-ekklisiastikoy-etoys/


Σχόλια